Poesia

OTROS SIGNOS DE PUNTUACIÓN

OTROS SIGNOS DE PUNTUACIÓN

Como puntos suspensivos,

yo siempre pongo

tres higos.

 

Y para la admiración,

una raja de melón.

 

En vez de acento,

un pimiento.

Y como punto final,

una mora del moral.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Antonio Rubio, en el poema Otros signos de puntuación, podem treballar els diferents signes de puntuació que podem trobar en un text (signe d’exclamació, signe d’interrogació, punt, punt i seguit, punt final, coma…) i en quin moment es col·loca cadascun. A més a més, podríem aprofitar per introduir la utilitat  dels signes d’accentuació. També, podem treballar els fruits i d’allà on surten cadascun. 

 

>>

CAJITAS FRUTALES

CAJITAS FRUTALES

Para guardar

el bigote de un ratón,

la cáscara

de un piñón.

 

Para guardar

las burbujitas de un pez,

la cáscara

de una nuez.

 

Para guardar

de todo un poco,

una cáscara

de coco.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

En aquest poema anomenat “Cajitas Frutales” ens ajuda a treballar els diferents tipus de fruits (amb i sense closca), saber-los identificar i també ho podríem aprofitar per saber quins són més o menys saludables per la nostra vida quotidiana. Començant l’aprenentatge pels fruits que surten al poema i acabant per tots els que surtin de la curiositat dels infants. A més, també podria ser un poema adequat per treballar la gràfia p (para, poco, piñón…), com sona i com s’articula.

 

>>

ADIVINANZAS

ADIVINANZAS

1.

La A, anda

La B, besa

La C, reza

 

¿Qué fruta es esa?

 

2.

Es una letra

que viaja en tren

y está en el tres.

 

Y es una planta

para beber.

 

Se parece a un martí...

de carpinté...

 

¿Te la digo

de una vez?

 

3.

Es la reina

de las frutas

y va siempre coronada

con una corona verde

sobre su cascara grana.

 

4.

Sabremos

si dice la verdad

o

si miente,

cuando de ella germine

un tierno tallito verde.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Utilitza un recurs del qual proporciona molta curiositat al destinatari, en aquest cas, els nens/es d'infantil. Aquest poema d'Antonio rubio el forma 4 endevinalles, unes amb un grau de dificultat més alt que unes altres. No obstant això, dins una aula d'infantil s'hi podrien treballar diversos aspectes. Principament, ens podrien ser útils per tal d'iniciar l'activitat de fruites, plantes o verdures que en parla el poema.

Especialment en el número 1 i 2 es podria treballar més elements. En el número 1 a més a més, es podria treballar les tres primeres lletres de l'abecedari d'una forma més aviat divertida i dinàmica, ja que les acompanyen una paraula relacionada a elles.

En el 3, es podria treballar elements dels quals parla, com ara el tren. Aquest és un element força conegut per als infants i a més a més els apassiona. 

 

>>

RECETAS VEGETALES

RECETAS VEGETALES

Con las hoijitas del tilo,

se perfuma el cocodrilo.

 

Con las hojas del manzano,

llega el calor del verano.

 

Con las hojitas del pino,

se hace la sombra el camino.

 

Con las hojas del peral,

te libras de todo mal.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Aquí, Antonio Rubio parla de molts elements dels quals els més petits coneixen, com ara el «cocodrilo», «manzano», «verano», «pino», «camino», «peral» y «mal». Per tant, des d'un bon principi els menuts ja hi poden mostrar interés.

A més, es podria utilitzar per a treballar els diminutius, aprofitant que parla tant de «hojas» i «hojitas».

 

>>

DEL UNO AL CINCO

DEL UNO AL CINCO

A la una,

el hueso de la aceituna.

 

A las dos,

las hojitas de la col.

 

A las tres,

las agujas del ciprés.

 

A las cuatro,

pie de gato.

 

A las cinco,

las flores de mi jacinto.

 

Salto

y brinco.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

A partir d’aquest poema podem aprofundir amb les matemàtiques i la relació d’aquestes amb el món que ens envolta. Estem submergits en un món on tot el que ens envolta és matemàtica. Aquestes, igual que el llenguatge, és l'expressió de potencialitats pròpies del cervell humà i pot ser molt interessant aprofundir sobre això. 

 

>>

FLORITURA MUSICAL

FLORITURA MUSICAL

DO DO RE

Acércate.

 

RE RE MI

Hasta aquí.

 

MI MI FA

Dámela.

 

Dame la flor,

amor.

 

SOL SOL LA

Tómala.

 

LA LA SI

Para ti.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

És un poema molt oportú per treballar la música i la seva importància. La música és un llenguatge a través del qual també ens comuniquem i expressem. Per tant, caldrà saber despertar el seu interès, el seu estímul, la seva curiositat i l'atenció auditiva per poder sensibilitzar la seva oïda i preparar-la per a la comprensió musical. A més, també podem treballar el joc dels sons.

 

>>

LAS ESTACIONES DE LA HOJA

LAS ESTACIONES DE LA HOJA

Primavera,

hoja primera,

hojita volatinera.

 

Verano,

besa la hoja la mano

al fruto temprano.

 

Otoño,

vals de la hoja

que el viento arroja.

 

Invierno,

hojitas de ensueño

eterno.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Aquest poema pot ser una gran oportunitat per endinsar-nos a treballar les estacions de l’any relacionat amb el canvi que fan també les fulles dels arbres, tal i com ens detalla al llarg del poema i tots els canvis que es produeixen en aquestes. A més, podem aprofitar per treballar els diminutius dels noms (hoja-hojita). Finalment, aquest poema és adequat per treballar la grafia rr (arroja) i com sona i s’articula aquesta.

 

>>

LAS HOJAS DE OTROS LIBROS

LAS HOJAS DE OTROS LIBROS

Las hojas de los libros

de la tortuga,

son de lechuga.

 

Las hojas de los libros

de la cigarra,

hojas de parra.

 

Las hojas de los libros

de caracol,

hojas de col.

 

Del calamar,

algas de mar.

 

Del ermitaño,

de castaño.

 

De la lombriz,

de regaliz.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

En aquest, Antonio també ens proposa d’incorporar-lo a l’inici de la nostra lectura de contes o narracions, convertint-lo també en una rutina. Aquesta vegada, parlant del material de les fulles de paper. Amb aquest poema també treballaríem les rimes, animals, arbres, el que mengen aquests animals... També podria ser un poema clau per a treballar els diferents materials de les fulles o pàgines d’un llibre, revistes...Podríem reconduir-ho a temes de reciclatge, reutilització els quals són molt tractats a l’escola.

Per una altra banda, podríem emprar-lo també per treballar el so “rr”, ja que és dels últims que arriben a dominar els infants d’aquestes edats.

>>

LO QUE DURA UN CUENTO

LO QUE DURA UN CUENTO

El cuento

de los castaños,

dura muchos, muchos años.

 

El cuento

de los cipreses,

dura muchos, muchos meses.

 

El cuento

de la manzana,

dura toda la semana.

El de la judía,

un día.

 

El de la mora,

una hora.

 

El del guisante,

un instante.

 

Y el de la granada,

nada.

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Rubio ens proposa recitar aquest poema abans d’explicar o llegir qualsevol conte o llibre, convertint-ho en una rutina tot jugant amb la memòria dels nens i nenes. Després de recitar-lo sencer el mestre/a només dirà la primera part, per exemple “el cuento de los castaños…” i els infants haurien d’endevinar la resta, tot treballant la memòria. Es treballaria a més, els tipus d’arbres, fruits, vegetals i rimes. Pel que fa als arbres, podríem relacionar-ho amb la caiguda de les seves fulles en aquesta època, colors… També podríem basar-nos en els seus fruits: quins són, quan floreixen, quan maduren, fer-ne tastets, etc. Podria ser un recurs per a l’exploració de l’entorn en estacions com tardor o primavera.

 

>>

HISTORIA DE UNA HOJA

HISTORIA DE UNA HOJA

Es la historia

de una hoja

que cuando llueve

se moja.

 

Llueve

y se moja.

                Llueve

                y se moja.

                                 Llueve

                                 y se moja.

 

¡Como se moje otra vez,

se va a convertir en pez!

 

Esta historia del revés

 

...Pero el pez

si des-llueve,

se des-moja…

          

                        Se des-moja,

                        Se des-moja,

                        Se des-moja…

 

¡Y otra vez vuelve a ser hoja!

                                                                        ANTONIO RUBIO

Comentari

Aquest poema ens seria útil per a treballar fenòmens meteorològics (pluja) i quina reacció poden provocar a altres objectes, com en aquest cas, una fulla i animals aqüàtics.

Cal tenir molt en compte la musicalitat i melodia del poema, s’ha de llegir amb una entonació melòdica i suau, basant-nos en les comes, punts, respectant les pauses, silencis, guionets i punts i a part. (fet que cal tenir en compte en la lectura de tots els poemes). 

El fet de les repeticions com “llueve y se moja” i “se des-moja” és degut a que l’autor vol plasmar la persistència de les gotes d’aigua quan plou, i en aquest cas, també quan “des-plou”.

>>

Ítems: 1 - 10 de 10

Lloc de cerca

© 2015 Rervats tots els drets.

Fes la teva pròpia web Webnode